Blodssocker och typ1 (3)

Kunskap är svårt, jag får försöka att inte bli irriterad. Det är så enkelt, men det finns så många dåliga versioner i omlopp och en del är rena lögner. Nu har jag i 4 års tid drivit information om LCHF och sockersjuka och jag har tyvärr väldigt mycket tid, som jag lägger på detta.

Man kan titta tillbaka på vad forskningen gjorde innan man fick insulin. Typ1 överlevde inte den behandlingen om de inte hade en rest produktion. Äter man inte alls och har typ1 så hamnar man kring 18.0 i blodsocker, trotts att blodet är fullt av socker, så svälter cellerna. Då startar kroppen plan B det andra systemet för energi Ketoner. Tyvärr har kroppen en svaghet i detta systemet då det är insulin som hämmar keton produktion. Har man inget insulin i systemet så skenar tillverkningen av ketoner vilket leder till en så stor mängd ketoner i blodet att pH regleringen inte följer med. Man har fått ketoacidos.

Det är brist på insulin som ger ketoacidos.

Kolhydrater har inget med ketoacidos att göra, det är alltid mängden insulin som är avgörande. Man har ett grund behov av insulin, som täcker att man får ett normalt blodsocker när man inte äter alls. Det innebär för den som använder pennor så skall ha långtidsinsulin för hålla blodsockret jämt oavsett om man äter eller inte, det brukar man ställa in på pumpen som en basaldos som ges regelbundet hela tiden. Stannar pumpen så får man insulin brist, ganska fort, då det är kortverkande insulin i pumpen. Den som använder penna har en depå av insulin i kroppen som gör att det tar längre tid innan det händer något. Vid måltid tar man extra dos med pennan med snabbverkande insulin och den som har pump låter pumpen ge extra dos (bolus), detta ges i förhållande till vad man äter.

Den lägre insulin dosen, som är den livsnödvändiga dosen, är  den dosen man behöver för att ha normalt blodsocker vid fasta och är tillräckligt stor för att stoppa ketoacidos från att uppkomma, det blir tyvärr ett problem att förklara detta då en fastande typ1 på rätt insulin dos och lågt blodsocker kan ligga högt i ketoner. Ketonerna är det andra bränslet som kroppen kan använda.

Nu kommer den besvärliga biten, som alla som äter LCHF vet om, man får vid en omställning till ketondrift, det gör att man mår skit i en väldigt kortstund upp till fler dagar. Jag har hört detta beskrivas som ketoacidos, fler gånger än jag vill räkna. De som nästan alltid tar bort detta illamående är vatten och extra salt. Glykogen lagret av socker binder mycket vatten och det är den snabba förändringen i vätskebalansen man reagerar på.

Anledningen att jag rekommenderar 50 gram per dag, är för det är nästan omöjligt att gå över i ketondrift på den nivån av kolhydrater. Själv måste jag under 10 gram per dag för att stabilt ligga i ketondrift. Jag tror att gränsen för att framkalla ketoner ligger kring 20 gram per dag för de flesta.

Den Olydiga Diabetikern

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *