Att må bra

Kolhydrater.

Man kan dela in kolhydrater på flera sätt, beroende av vad man önskar sig för resultat på kroppen och vad man har för inställning till dem.

Snabba kolhydrater

Långsamma kolhydrater

Osmältbara kolhydrater

Man kan även mäta vad som händer med blodsockret när man äter och göra en GI tabell (glukosindex).

Högt GI

Medel GI

Lågt GI

Osmältbara inget GI

Jag personligen använder en annorlunda variant och den bygger på erfarenhet från min egen kropp.

Giftiga kolhydrater

Dåliga kolhydrater

Osmältbara kolhydrater.

Man kan välja mellan de olika modellerna, beroende av vad man vill förklara. Jag personligen gillar den sista sättet att se på kolhydrater. Som diabetiker är det ingen tvivel om att socker och stärkelse är gift för min kropp. Resistent stärkelse och helt osmältbara kolhydrater, fungerar bra och kan även ha positiva effekter.

När man delar in de i snabba och långsamma, så är det för mig ett form av skämt på min bekostnad, snabba ställer till det snabbt och sedan får man jobba sig tillbaka, till ett normalt blodsocker. Det långsamma höjer under längre tid. Inte lika stor höjning, men det tar längre tid innan blodsockret börjar sjunka.

Vad blir då min slutsats av detta. Ät MeO (mat enligt olydiga) då bör man undvika så mycket man kan av de som inte är osmältbart. Man höjer sin livskvalité så mycket, så besväret, att ha ett avvikande ät beteende är ett lågt pris.
Är det enkelt att klara detta, inte alltid då de finns ett starkt motstånd hos vissa personer i omgivningen och så har vi alla dessa en liten kaka kan du väll unna dig. Jag kan inte unna mig något om mitt liv skall fungera optimalt. Jag tål inte socker och har ett stort kakmonster inne kroppen, som är väldigt starkt.

Vad är värst för mig, så skulle jag vilja säga bröd. En skiva bröd och jag får jobba hårt för att komma tillbaka, från början tog det mer än tre dagar, nu klarar jag att äta det jag vill dagen efter. Frukt ställer till de, men inte lika mycket, som bröd.

Jag har varit insulin behandlad typ2 diabetiker (Lantus 34 enheter), jag har brutit min försämring och slutat med insulin (Läkaren är med på de). Det går inte riktigt så bra som jag önskar, då jag fortfarande inte har de blodsocker jag vill ha. Jag skriver helt medvetet inte ut siffror, för vi är alla olika man måste jämföra sig med sig själv över tid, inte med andra personer. Det finns flera grunder till det, jag har en väldigt trasig kropp nu, som jag styr väldigt hårt och de går.
Tyvärr är jag tvungen att börja träna för att nå mitt mål, anledningen att jag säger tyvärr, är att jag har skador som gör ont (mycket ont) när jag tränar. Detta kommer inte att hindra mig, trotts att jag vet att jag inte kommer bli frisk. Jag är nöjd med att äta som en fanatiker och må lika bra som en frisk, med samma värden när jag går till läkaren.

Jag har minskat 45% i vikt och har normalt blodtryck för min ålder. Mitt BMI är 24 och mäter jag kvoter mellan midja och höft är jag i mål. Det är bara de där djävla blodsockret som inte vill som jag ännu. Men kolesterolet skriver jag inte om och det är en grund till det, jag uppfattar det personligen som en bluff för att tjäna pengar på oss vanliga människor.

Den Olydiga Diabetikern Lars Lindblom

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *